Search
Close this search box.
درخوواست طلاق قبل از رابطه جنسی زوجین

طلاق قبل از دخول و نزدیکی زن و شوهر چگونه است؟

طلاق قبل از دخول و نزدیکی زن و شوهر به حالتی اطلاق می‌شود که زن و مرد پیش از برقراری رابطه زناشویی تصمیم به جدایی بگیرند. در این وضعیت، برخی شرایط و مقررات خاص بر فرایند طلاق و حقوق هر یک از طرفین اعمال می‌شود. درباره این موضوع سوالات و نکات مختلفی وجود دارد که در ادامه به مهم ترین این سوالات پاسخ خواهیم داد.

طلاق قبل از رابطه جنسی زن و شوهر

طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است؟

طلاق قبل از نزدیکی یا جدایی در دوران نامزدی، به عنوان طلاق بائن شناخته می‌شود. به این معنا که مرد بعد از طلاق نمی‌ تواند در طول مدت عده به زن رجوع کند و در صورت تمایل، باید مجدداً با او عقد نکاح منعقد نماید.

به دلیل اینکه این نوع طلاق قبل از نزدیکی رخ داده است، آن را طلاق بائن غیر مدخوله نیز می‌نامند که یکی از انواع طلاق  شناخته می شود. این اصطلاح به معنای این است که زن و شوهر رابطه زناشویی نداشته‌اند. بنابراین، هنگامی که دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند، نوع طلاق قبل از نزدیکی و دخول به عنوان طلاق بائن غیر مدخوله ثبت می‌شود. البته، این امر مشروط به این است که دوشیزه بودن زن در دوران نامزدی قبل از صدور حکم طلاق تأیید شده باشد، و به همین دلیل زوجه به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود.

مهریه در طلاق قبل از دخول و نزدیکی چگونه است؟

در قانون کشور ما زن به محض عقد ازدواج مالک کل مهریه تعیین شده می‌شود. به همین دلیل مهریه عندالمطالبه است و هر زمان که بخواهد می‌تواند تمامی آن را مطالبه کند. اما اگر قبل از وقوع رابطه زناشویی و نزدیکی، زن و مرد تصمیم به طلاق بگیرند، زن تنها مستحق دریافت نیمی از مهریه خواهد بود.

بنابراین، در صورت وقوع طلاق قبل از نزدیکی، مهریه زن به نصف کاهش می‌یابد. اگر زن قبلاً کل مهریه خود را دریافت کرده باشد و قبل از نزدیکی از همسر خود جدا شود، باید نیمی از مهریه دریافتی را به شوهر بازگرداند.

بیشتر بخوانید: بهترین وکیل مهریه در تهران

3 نکته مهم درباره طلاق قبل از دخول و نزدیکی که نمیدانستید!

  1. صرف وقوع عقد نکاح به این معنا نیست که زن به صورت کلی و مطابق قانون مستحق دریافت کل مهریه باشد. این نکته به این معنا است که شرایط خاصی باید برای پرداخت کامل مهریه وجود داشته باشد.
  2. در صورتی که طلاق قبل از وقوع نزدیکی انجام شود، قاضی با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت زوجین، میزان مهریه را تعیین می‌کند. این به این معنا است که ممکن است مهریه کامل پرداخت نشود و به میزان کمتری برسد که بر اساس شرایط و اوضاع و احوال زوجین توسط قاضی تصمیم‌ گیری می‌شود.
  3. در صورت وجود فرزند، بعد از طلاق قبل از نزدیکی، حضانت فرزند بر اساس نظر کارشناس و تشخیص دادگاه به یکی از والدین واگذار می‌شود. این نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری در مورد حضانت فرزند با دقت و بررسی کامل شرایط و صلاحیت هر یک از والدین انجام می‌ شود.

بیشتر بخوانید: حق و حقوق زن در طلاق توافقی

روند و مراحل طلاق قبل از دخول و سکس زن و شوهر

اگر قصد دارید تا قبل از نزدیکی و برقراری رابطه زناشویی با همسر خود درخواست طلاق دهید، لازم است تا مراحلی که در ادامه عنوان خواهد شد را طی کنید.

  1. ابتدا زوج باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند و دادخواست طلاق خود را ارائه دهند. این مرحله شامل تهیه و ارائه مدارک لازم و پر کردن فرم‌های مربوطه می‌شود.
  2. پس از ارائه دادخواست، قاضی به پرونده رسیدگی می‌کند. در این مرحله، مسائل مربوط به مهریه، حضانت فرزند و دیگر موارد مرتبط مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شود. برای اطلاع از سوالات قاضی در دادگاه طلاق می توانید به لینک داده شده مراجعه کنید.
  3. در نهایت، پس از بررسی کامل پرونده و تعیین تکلیف در مورد مسائل مختلف، قاضی حکم طلاق را صادر می‌کند.

برای آن که انجام این فرآیند با کمترین چالش برای شما باشد، می توانید به بهترین وکیل طلاق در تهران مراجعه و از وی مشاوره های لازم را دریافت کنید. به علاوه سپردن روند قانونی این پرونده به وکیل متخصص می تواند از بروز مشکلات و گوناگون برای شما تا حد زیادی جلوگیری کند.

سوالات متداول طلاق قبل از رابطه جنسی

اگر زن مهریه را به شوهر بخشیده باشد، باید برای طلاق قبل نزدیکی، نیمی از مهریه را بپردازد؟

اگر زنی خواهان طلاق قبل از نزدیکی باشد و مهریه را به شوهرش بخشیده باشد، باید نصف مهریه‌ را به شوهرش پرداخت کند چرا که بخشیدن مهریه در قانون به معنای دریافت آن است.

اگر نکاح فاقد مهریه باشد؛ آیا برای طلاق قبل از نزدیکی و دخول مهریه تعیین می شود؟

در صورت یکه مرد خواهان جدایی باشد، مهریه ای با توجه به شرایط وی توسط دادگاه تعیین خواهد شد.

شرایط و قوانین طلاق قبل از رابطه جنسی چیست؟

این قوانین شامل جزیات مهریه و حکم طلاق است که در این مقاله به آن ها اشاره شد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *