Search
Close this search box.
درخواست طلاق زن و حق مهریه

مهریه در درخواست طلاق از طرف زن چگونه است؟

مهریه در درخواست طلاق از طرف زن به عوامل مختلفی از جمله قوانین خاص و رویه های فرهنگی کشور یا منطقه مورد نظر بستگی دارد. شیوه ها و قوانین مربوط به مهریه در سراسر جهان به طور قابل توجهی متفاوت است و برخی از مراجع قضایی مقررات خاصی در مورد استرداد مهریه در صورت طلاق دارند. یکی از سوالات رایج افرادی که قصد ارائه دادخواست طلاق را دارند، در خصوص جزئیات دریافت مهریه است. آیا می دانید بعد از درخواست طلاق مهریه به زن تعلق می گیرد یا خیر؟

اگر زن تقاضای طلاق کند آیا مهریه به او تعلق می گیرد؟

شرایط تعلق مهریه به زن در طلاق

در برخی نظام‌های حقوقی، زن ممکن است حقوق قانونی برای حفظ مهریه خود حتی پس از طلاق داشته باشد، در حالی که در برخی دیگر، ممکن است قوانین مستلزم استرداد مهریه به خانواده عروس باشند. رجوع به قوانین و مقررات حوزه قضایی مربوطه برای تعیین حقوق و استحقاق اختصاصی مهریه در طلاق از طرف زن حائز اهمیت است.

شایان ذکر است که شیوه های مهریه به دلیل مصادیق استثمار، آزار و اذیت و خشونت علیه زنان موضوع بحث و نگرانی بوده است. بسیاری از کشورها قوانینی را برای رسیدگی به این مسائل و حمایت از حقوق و رفاه زنان به اجرا گذاشته اند.

مطابق قانون و تبصره های موجود در خصوص حق و حقوق زن در طلاق توافقی، اگر زن تقاضای طلاق کند، مهریه به او تعلق می‌گیرد، مگر اینکه زن دلیلی قانونی یا شرعی برای ازدواج فسخ نشده و این موضوع مورد تأیید دادگاه باشد. در این صورت، زن ممکن است برخی یا تمامی مبلغ مهریه را دریافت کند، به شرطی که مراجع قضایی به این امر تصمیم بگیرند.

شرایط دریافت مهریه با درخواست طلاق از طرف زن

شرایط دریافت مهریه در صورت درخواست طلاق از سوی زن، بسته به قوانین و رویه های فرهنگی خاص در کشور یا منطقه مورد نظر می تواند متفاوت باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، شیوه ها و قوانین مربوط به مهریه در حوزه های قضایی مختلف متفاوت است و هیچ قاعده قابل اجرا جهانی وجود ندارد.

در برخی موارد، اگر به درخواست زن، عقد به طلاق ختم شود، ممکن است استحقاق حفظ مهریه ای را که در زمان عقد آورده است داشته باشد. این ممکن است در صورتی باشد که مهریه ملک شخصی او محسوب شود. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که قوانین و آداب و رسوم مربوط به مهریه می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد و ممکن است شرایط یا مراحل قانونی خاصی وجود داشته باشد که برای استرداد یا حفظ مهریه باید رعایت شود.

در صورتی که مرد ناتوانی جنسی داشته باشد، زن می تواند تقاضای طلاق کرده و مهریه خود را دریافت خواهد کرد.

اگر قبل از شروع زندگی مشترک، زن تقاضای طلاق دهد، با ارائه مدارک لازم می تواند حداقل نصف مهریه را دریافت کند.

برای کسب اطلاعات دقیق و جزئی در خصوص شرایط اختصاصی دریافت مهریه در صورت درخواست طلاق از زن، مراجعه به مقررات و مقررات قانون خانواده حوزه قضایی مربوطه توصیه می شود. بهترین وکیل مهریه در تهران که در زمینه حقوق خانواده تخصص دارد، می توانند بر اساس شرایط خاص و قوانین قابل اجرا در منطقه شما راهنمایی و مشاوره ارائه دهند.

شرایط عدم تعلق مهریه به زوجه در درخواست طلاق از طرف زن

در صورتی که زن درخواست طلاق کند و طلاق صادر شود، شرایط استرداد یا عدم پرداخت مهریه بستگی به شرایط خاص و شرایط مندرج در عقدنامه دارد.

در صورتی که در عقد نکاح مقرر شده باشد که مهریه معوق یا قابل پرداخت اقساط است و زوجه قبل از پرداخت کامل مهریه تقاضای طلاق کند، ممکن است مستحق باقی مانده مهریه باشد. در این مورد، معمولاً شوهر ملزم به پرداخت مبلغ باقی مانده است.

اما اگر در عقد نکاح مشخص شده باشد که مهریه تماماً پرداخت شده و معوقه ای وجود ندارد، زوجه به طور کلی مستحق دریافت مهریه دیگری در زمان طلاق نخواهد بود.

اگر بعد از عقد رابطه ای بین زن و شوهر برقرار نشده باشد، مهریه به زن تلق نمی گیرد.

اگر زن بنابه هر دلیلی توانایی زندگی با همسر خود را نداشته باشد، برای جلب رضایت وی برای طلاق باید کل یا بخشی از مهریه را ببخشد. این یکی از انواع طلاق در ایران است.

مشورت با بهترین وکیل طلاق در تهران می تواند به شما در کسب نتیجه مطلوب برای دریافت مهریه کمک شایانی کند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *