Search
Close this search box.
چگونه هزینه طلاق توافقی را کاهش دهیم؟

هزینه طلاق توافقی 1403 چقدر است؟

هزینه طلاق توافقی در سال 1403 برای بسیاری از افرادی که به دنبال پایان دادن به زندگی مشترک خود هستند، اهمیت دارد. در حالی که روند طلاق می تواند از نظر مالی با هزینه ها سنگین همراه باشد،در طلاق توافقی، زوج‌ها می‌توانند هزینه‌های قانونی، هزینه‌های دادگاه و سایر هزینه‌های مرتبط را به حداقل برسانند. در این مقاله، عواملی را که می‌توانند بر هزینه طلاق توافقی تأثیر بگذارند، بررسی می‌کنیم و مبلغ دقیق برای انجام این فرآین را به شما اعلام خواهیم نمود.

هزینه طلاق توافقی توسط چه کسی پرداخت می شود؟

میزان هزینه ثابت طلاق توافقی

همان گونه که عنوان شد، یکی از موارد مهم برای افرادی که قصد جدایی به صورت توافقی دارند، این است که چقدر باید برای انجام این فرآیند هزینه کنند؟ به طور کلی هزینه هاییی که باید برای انجام این روند بپردازید، شامل دو بخش ثابت و متغییر است.

هزینه های ثابت مواردی هستند که برای همه افراد پرداخت آن ها الزامی است. این بخش شامل موارد زیر است.

  • هزینه عضویت در سامانه ثنا
  • هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی
  • جلسات مشاوره 
  • هزینه نهایی طلاق در دفترخانه

به صورت حدودی برای طلاق توافقی باید مبلغی حدود 1 میلیون تومان هزینه کنید که بسته به شرایط پرونده شما احتمال بیشتر شدن ان وجود دارد.

هزینه های جانبی و متغیر طلاق توافقی

علاوه بر تمامی مواردی که پیش تر به آن ها اشاره شد، با توجه به وضعیت شما و شرایط پیش آمده برای فرآیند طلاق، احتمالا متحمل هزینه های دیگری شوید. به این مواردی که به صورت متغییر به مجموع پرداختی های شما اضافه می شوند، اصطلاحا هزینه های جانبی طلاق تواتفقی می گویند. در ادامه چند مورد از رایج ترین هزینه های جانبی را برای شما ذکر نموده ایم.

  • جلسات مشاوره اضافی
  • هزینه های کارشناسی برای امور مختلف جانبی
  • هزینه وکیل و مشاور حقوقی

هزینه طلاق توافقی را باید چه کسی بپردازد؟

یکی از سوالات رایج افرادی که قصد جدا شدمن به صورت توافقی را دارندف این است که هزینه های مرتبط با انجام این روند باید توسط چه کسی پرداخت شود؟ آیا تمام هزینه را یکی از طرفین می پردازد؟

در طلاق توافقی همه چیز بر اساس توافق میان زن و شوهر پیش می رود. بنابراین پرداخت هزینه ها نیز به صورت توافقط و معمولا مشترکا میان زن و شوهر پرداخت می شود. برای مثال اگر قرار است مبلغ 2 میلیون تومان برای انجام این روند قانونی هزینه شود، به دو صورت این هزینه قابل پرداخا است.

  • 50 درصد مبلغ توسط زن و مابقی توسط مرد
  • تمام هزینه ها با توافق طرفین توسط مرد یا زن پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

عوامل مؤثر بر افزایش یا کاهش هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. در اینجا برخی از عوامل رایجی که می توانند بر هزینه تأثیر بگذارند آورده شده است:

✅ پیچیدگی مسائل: پیچیدگی مسائل مربوط به طلاق شما می تواند بر هزینه آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شما و همسرتان دارایی های قابل توجه، دارایی های متعدد، ترتیبات مالی پیچیده، یا اختلاف بر سر حضانت یا حمایت از کودک دارید، پیچیدگی های حقوقی و مالی می تواند هزینه کلی را افزایش دهد.

✔ هزینه های وکیل: هزینه هایی که وکیل طلاق شما دریافت می کند می تواند به طور قابل توجهی بر هزینه ها تأثیر بگذارد. هزینه مرتبط با آنها می تواند بر اساس تجربه، شهرت و موقعیت جغرافیایی متفاوت باشد. هر چه وکیل شما زمان بیشتری را برای پرونده شما صرف کند، هزینه آن بیشتر خواهد بود. علاوه بر این میزان هزینه دریافتی توسط بهترین وکیل طلاق در تهران مطمئنا با سایر وکلا تفاوت های چشمگیری دارد.

✅ کارشناسی های جانبی: در برخی موارد، ممکن است لازم باشد متخصصان دیگری مانند کارشناسان مالی، ارزیابان یا متخصصان کودک را برای کمک به جنبه های خاص طلاق خود استخدام کنید. این متخصصان می توانند به هزینه کلی اضافه کنند.

✔ پرونده های دادگاه و هزینه های اداری: اغلب هزینه های تشکیل پرونده دادگاه و هزینه های اداری مرتبط با روند طلاق وجود دارد. این هزینه ها بسته به حوزه قضایی و اسناد خاصی که باید ثبت شوند، می تواند متفاوت باشد.

✅ تهیه و بررسی سند: هزینه همچنین می تواند تحت تأثیر زمان و تلاش لازم برای تهیه، بررسی و نهایی کردن اسناد قانونی لازم باشد.

راهی برای کاهش هزینه طلاق توافقی وجود دارد؟

با توجه به آن که طلاق توافقی روند مشخصی دارد، مبلغ مشخصی برای پرداخت هزینه های ثابت باید در نظر بگیرید. اگر قصد کاهش این هزینه ها را دارید، باید از مجموع هزینه های متغییر کم کنید. برای این کار راه کارهایی در ادامه عنوان شده است.

  • تلاش کنید تا جمع آوری مدارک لازم برای ارائه به مراجعه قانونی با کمترین هزینه انجام شود.
  • مطمئنا مراجعه به بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران منجر به پرداخت هزینه های بیشتری برای شما خواهد شد. با این حال می توان گفت این هزینه برای راحت تر شدن فرآیند جدایی پرداخت می شود.

هزینه طلاق توافقی نسبت به سایر طلاق ها چگونه است؟

هزینه طلاق توافقی نسبت به سایر انواع طلاق‌ها عموماً کمتر است. طلاق توافقی به معنای رسیدن همسران به توافق درباره تمام مسائل مرتبط با طلاق، از جمله تقسیم دارایی‌ها، نفقه، نگهداری فرزندان و مسائل مرتبط با آنها است. زمانی که همسران توافق و تمایل داشته باشند به صورت مسالمت‌آمیز از هم جدا شوند، هزینه طلاق توافقی معمولاً کمتر از هزینه طلاق های دیگر است.

از مزایای طلاق توافقی برای کاهش هزینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚫ کاهش هزینه حقوق وکلای طلاق: در طلاق توافقی، به دلیل عدم نیاز به مذاکرات و جلسات طولانی در دادگاه، هزینه حقوق وکلای طلاق برای هر دو طرف کاهش می‌یابد.

🟡 کم شدن هزینه‌های دادگاه: در طلاق توافقی، اغلب نیازی به حضور همسران در دادگاه نیست و توافق‌های آنها قبل از ارائه درخواست طلاق به دادگاه به صورت خارج از دادگاه انجام می‌شود. این موضوع باعث کاهش هزینه‌های مرتبط با رفت و آمد به دادگاه و حضور در جلسات قضایی می‌شود.

⚫ کاهش هزینه‌های دیگر: زمانی که همسران توافق کرده‌اند و به صورت مسالمت‌آمیز از هم جدا می‌شوند، احتمال دیگر نیاز به استفاده از خدمات حقوقی و مشاوران خارجی کمتر است. این موضوع نیز به کاهش هزینه‌های کلی مرتبط با طلاق توافقی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: هزینه دادخواست طلاق از طرف زن 1403

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *